Oldalunkon mi is cookie-kat használunk, hogy a legérdekesebb tartalmakat mutathassuk Neked. Az oldal megtekintésével elfogadod a cookie-k használatát. További tudnivalókat  itt olvashatsz »

Elfogadom
Webáruház Menü
Itt jársz most: > > >

Rajtad is múlik: hogyan szerettesd meg gyermekeddel a matekozást

CURIOCITY
2018. 04. 09. 00:00:00
Rajtad is múlik: hogyan szerettesd meg gyermekeddel a matekozást

Már óvodás korban észreveheted annak jeleit, hogy gyermekednek gondjai lehetnek a matematika tanulással. Miként kerülheted el mégis, hogy kisiskolás korban gyötrődés és utálat tárgyává váljon számára a matek és egy életen át elkísérje a matematikai szorongás? Ha hiszed, ha nem, te is tehetsz ellene: és ehhez "csak" játszani kell!

Bár mindennapi életünkben reggeltől estig számok vesznek körül minket és anélkül, hogy tudomást szereznénk róla, matematikai problémák tucatjait oldjuk meg, a matekórák mégis sokak életét keserítik meg és utálják meg azt egész életükre. Sőt, miként arról egy korábbi cikkünkben írtunk, a matematikai szorongást tovább is örökítik.

Amikor ránézünk az óránkra és kiszámoljuk, mikor kell elindulnunk, hogy időben odaérjünk a moziba, kimérjük a hozzávalókat az ételhez, süteményhez, vagy kiszámoljuk, mennyi csempét kell venni a fürdőszobához, valójában matekozunk. De amikor megpróbáljuk szimmetrikusan felrakni a képet a falra, egyenletesen elosztani a palántákat a virágágyásban, szintén ezt tesszük. Mitől válik mégis közutálat tárgyává a matekozás sokak számára? Bármily meglepő nem azért, mert ennyien vannak azok, akiknek a jobb agyféltekéjük erősebb, vagy szenvednének diszkalkuliában, azaz számolási zavarban. Sokkal inkább a megfelelő motiváció és sikerélmény hiányzik, vagy egyenesen a kudarcélmény veszi el a kedvet. 

A kutatók évekkel ezelőtt bebizonyították, hogy agyunk sokkal összetettebb szerkezet annál, mintsem fej vagy írás alapon dőlne el, kiből lesz matekzseni és kiből festőművész (lsd. korábbi írásunk a témában). Azok aránya pedig, akiknek a matematika tanulásához célzottan szükséges részképességei elmaradnak a fejlődésben, a tanköteles korosztály 5-6%-át teszi ki, azaz egy átlagos iskolai osztályban legfeljebb 1-2 gyereket érinthet (esetükben természetesen érdemes minél előbb szakemberhez fordulni, akik hathatós terápiákkal képesek megoldást találni).

Te is tehetsz érte: már óvodás kortól kezdve

A matematikai gondolkodás kialakulása 2-7 éves korban történik. A 3-4 éves korú gyermek már elkezd érdeklődni a környezetében lévő dolgok számosságával, mennyiségi változásával kapcsolatban. Később megtanul elszámolni tízig, majd százig. Felfedezi a tárgyak dolgok közötti hasonlóságokat és különbségeket (pl. színek, formák, minták).

Ha már ebben a korban megszeretteted vele a számolást, újabb és újabb számára szórakoztató játékokat találsz ki, megalapozhatsz az iskolás kori sikereknek.

Ha pedig azt veszed észre, hogy nehézséget okoznak az alábbiak, keress olyan játékokat, amelyekkel segítheted képességei fejlődését:

  • nehezen érti, hogy a számok bármilyen mennyiség leírására alkalmasak (pl. az 5 ugyanúgy jelölhet 5 macskát, 5 sünit, vagy 5 banánt)
  • nehézséget okoz számára a tárgyak, dolgok megszámlálása
  • nehezére esik a tárgyakat színek, mintázatok, méret szerint csoportosítani

Iskolás korban se csak a kockás füzet és a házi feladat megoldása jelentse a matekozást!

Még a matematika iránt természetes fogékonysággal rendelkező gyerekek kedvét is könnyen elveheti a hagyományos iskolai matematika oktatás vizualitást legtöbbször nélkülöző bevésésen alapuló módszere. Ha később nem, a szorzótábla biflázása idején már sokan elveszítik érdeklődésüket, majd a lemaradásból adódóan a matekóra egyre inkább mumussá válik.

Sok szakember szerint ennek az a legnagyobb hátránya, hogy a gyerekeket úgy kényszerítik a matematikai tények (pl. 3+7=10, 10-3=7, 3 x 7=21 stb.) bemagolására, hogy az ezek megértéséhez szükséges alapok hiányoznak. A matematikai tények megértéséhez és használatához legalább négy képesség elsajátítása szükséges:

  • mennyiségek felismerése
  • leírt számok felismerése
  • a számok jelentésének megértése (a szám egyaránt jelölhet mennyiséget és sorrendben betöltött helyet)
  • a matematikai művelet megértése

Nem kérdés, hogy ha egy gyereknek bármelyik lépés kimarad, annak komoly problémái lehetnek a matematikai alapműveletek elsajátításánál. Ezért szülőként még iskolás kor előtt érdemes kiderítened játékos módon, hogy vajon megvannak-e ezek az alapképességek.

Amikor pedig a matematikai alapműveletek tanulására kerül a sor, ne (csak) az iskolától várd a megoldást. Legyen szó összeadás-kivonásról, szorzótábláról vagy éppen törtekről, használd ki azokat a kreatív lehetőségeket, amelyek a kockás füzet büntetésszerű teleírása helyett játékként tálalják az alapműveletek elsajátítását. Hidd el, megéri: a megfelelő alapok biztosításával és a matematika megszerettetésével megágyazhatsz a későbbi sikereknek a tanulásban, legyen szó az algebráról, a geometriai számításokról vagy az összetettebb problémák megoldásáról.

Különösen ajánlott ez, ha az alábbiak bármelyikét tapasztalod:

  • tárgyak és dolgok megszámlálásánál ujjak használata ill. a konkrét dolgokra történő rámutatás szükséges
  • nem megy fejben az összeadás és kivonás
  • matematikai relációs jelek, + és - jel felismerése és használata
  • több és kevesebb koncepciójának megértése
  • nem ismeri fel a számokat 20-ig, 100-ig történő számolás közben rendre kihagy számokat
  • nehézséget okoz a kettesével, ötösével, tízesével  történő számolás
  • számok felismerése és megkülönböztetése (pl. 381 nem azonos  38 és 1 illetve 3, 8, 1)
  • nehezen megy az óra leolvasása és az idő számítása
  • matematikai tények megtanulása és használata (pl. 5+5=10 és 10-5=5)

Miért kell(ene) játszani? 

Akinek gondjai vannak a matematikával, rendszerint nem látja értelmét a feladatoknak (később elvont és a való életben semmire se használható tudásnak tekinti) és a jó matekosoktól való lemaradás miatt a feladatmegoldások sikerélményét se tapasztalja meg. Mindeközben folyamatosan a rossz jegyek büntetésével szembesül. Éppen ezért kellene MINDEN GYEREKNEK játszani a matekkal az iskolában és otthon is.

A matematikai játékok ugyanis szórakoztató módon adnak értelmet a matematikai feladatoknak (pl. el kell adni a virágokat,  be kell osztani a szabadidőt, fel kell ismerni az azonos méretű pizza szeleteket). A gyerekek tudásszintjükhöz igazodva játszanak egymással, tanulási stressz és az osztályozástól való félelem nélkül. Szabadon tehetik próbára a már tanult technikákat és a játék során elsajátított (akár társaiktól eltanult, akár saját maguktól felfedezett) új ötleteket. Játék közben nyugodtan hibázhatnak és tanulhatnak hibáikból, ami bátorságot ad számukra a kísérletezéshez.

De nem csak a gyerekeknek tesz jót a játék. Szülőként és pedagógusként egyaránt nyerhetsz azzal, ha matematikai játékokat játszol a gyerekekkel. A gyerek akár nyerhet is ellened, ami növeli önbizalmát. Emellett játék közben felfedezheted, milyen képességek esetleg hiánya okoz kudarcot bizonyos feladattípusok megoldásában (lsd. a korábban felsorolt problémák megjelenése).

 
Miben szeretnél játékos segítséget a matematika megszerettetéséhez?
mennyiségek felismerése, összehasonlítása
számok felismerése
összeadás-kivonás
szorzás-osztás
törtek
növekvő-csökkenő számsorok, számszomszédok
óra használata, órában és percben történő számolás
logika
nincs szükség játékos segítségre, tanulni kell
 
 
 
 
 
 
Created with PollMaker

Milyen matematikai játékokat játszhattok?

Sokszor nem is gondolnál rá, mennyi játék lehet matematikai játék. A sakk, a domino vagy a sudoku mellett a matematikát kell használni a Gazdálkodj Okosanban, a Monopolyban, de még a megfelelő építőkockák legyártásához és a legózáshoz is használni kell a matematikát. A logikai gondolkodást segítik az olyan játékok, mint a fekete-fehér igen-nem, vagy a ki kicsoda. Az interneten és a mobil applikációk között is se szeri se száma a matematikai játékoknak.

A Brainy Band játékai ezekhez képest attól különlegesek, hogy szórakoztató játékok formájában egy-egy konkrét matematikai műveletre koncentrálnak. Ezáltal pont azt teszik lehetővé, hogy a gyerekek a matematikai művelet elsajátításához és a matematikai tények megtanulásához szükséges alapképességeket szerezzék óvodás kortól kisiskolás korig, tudásszintjüknek megfelelően. A játékok nehézségi fokozata aszerint alakítható, hogy a gyereknek milyen alapképességeket kell elsajátítani (pl. még csak az azonos számokat kell felismerni, vagy már össze kell adnia őket a tízes számkörben, esetleg a belőlük összeadható maximumot kell megmondani) és azt is eldöntheted, vajon elég a feladat megoldására koncentrálni, vagy már a gyorsaság is számít.

Minden játék a különböző agyterületek (számolás mellett színek, formák felismerése) együttműködésére épít, ezáltal nem csak a matematikai tudás fejlődik látványosan, hanem a gondolkodás és problémamegoldás képessége is, hiszen agyunk annál kreatívabban találja meg a megfelelő megoldást, minél több területe működik közre.

A játékok azonban nem csak az alapkészségek elsajátítását teszik lehetővé, hanem a készségek továbbfejlesztésében. A minden játékban megtalálható nehezített változatok összetettebb problémamegoldást, előrelátást és stratégia alkotást is igényelnek, így azoknak is kihívást jelentenek, akiknek alapból jól megy a matek.

Ismerkedj meg a Brainy Band játékokkal!

Lejjebb görgetve megtalálod a Brainy Band kártyajátékok jelenleg teljes választékát, mi azonban segítünk megmondani, melyik, milyen matematikai képességek játékos felmérését és tanulását teszi lehetővé.

  • mennyiségek, mintázatok felismerése: CatOwl, HurriCount
  • matematikai relációk (több, kevesebb fogalmának megértése): HurriCount
  • 10-es számkörben történő összeadás: Frui10, Gopher's Maze
  • 10-es számkörben történő összeadás-kivonás: Numberloor, Gopher's Maze
  • maximum és minimum fogalmának megértése: Frui10
  • szorzótábla alapjai: MultiMany
  • teljes szorzótábla megtanulása és gyakorlati alkalmazása: Multibloom
  • növekvő és csökkenő számsorok fogalmának megértése és számszomszédok felismerése: Trafficars
  • számok használata az 50-es számkörben: Trafficars
  • óra számlapjának felismerése és gyakorlati használata: Chroniflight
  • időbeosztás, időközökkel történő tervezés: ChronoFlight
  • törtek fogalmának megértése: Splittissimo
  • egyszerű törtek használata: Splittissimo
  • törtek egyszerűsítése, legkisebb közös többszörös megtalálása: Splittissimo