Az oldal megtekintésével elfogadod a cookie-k használatát. További tudnivalókat  itt olvashatsz »

Webáruház Menü
Itt jársz most: > >

Hogyan lehet vidám az iskolakezdés?

CURIOCITY
2019. 08. 23. 16:33:59
Hogyan lehet vidám az iskolakezdés?

Miért nem várja minden gyerek ugyanolyan izgalommal az iskolakezdést? Miért nem örül mindenki, ha újra együtt lehet osztálytársaival? Mit tehetsz szülőként annak érdekében, hogy az iskolakezdést ne rémálmok és rettegés kísérjék?

Ne félj az iskolakezdéstől

Gyakorló szülőként komoly kihívást jelent, hogy az iskolakezdés zökkenőmentes legyen és gyermekeink nem, hogy ne görcsöljenek rá, de inkább várakozással tekintsenek elébe. Amikor a szünidő vége felé már fogytán a türelem, könnyen elhagyhatja szánkat egy "jó lesz már, ha végre kezdődik az iskola" mondat (a durvábbakról nem is beszélve). Az "elő kéne venni" a kötelező olvasmányt, a matek példákat, "nem ártana gyakorolni" a tollbamondást, az angolt, a németet típusú szülői intelmek is többet ártanak mint használnak. Ezekkel ugyanis pont arra erősítünk rá, amire nem kéne, mégpedig a negatív élményekre, a kudarcokra. Ahogy sok minden más, az iskolakezdéssel kapcsolatos várakozások és annak megélése egyaránt a fejben dől el. Korábbi írásunk folytatásaként éppen ezért most összegyűjtöttük azt az 5 pszichológiai csapdahelyzetet, amit, ha elkerülsz, máris jobb kedvvel indulhat gyermekednek a tanév.

1.  Ne csak feketén fehéren lásd a dolgokat

Ha a gyerkőcben az maradt meg az iskolából, hogy minden tanár utálja, egyik osztálytársa sem szereti, érthető, hogy szorongással néz elébe az új tanévnek. Érdemes átbeszélni vele konkrétumok szintjén, kikkel voltak konfliktusai és kikkel voltak kellemes élményei (meglepő lesz számára is látni, hogy mégse mindenki utálja ...). Fontos tudatosítani, hogy minden közösségben vannak olyanok, akikkel szeret együtt lenni és olyanok is akikkel kevésbé, de mindenkinek vannak jó és rossz tulajdonságai, mindenkinek lehetnek jobb és rosszabb napjai. 

2. Kapcsold ki a negatív szűrőt

Nem csak az a baj, ha szélsőségesen, feketén vagy fehéren látjuk a dolgokat. Ennél is rosszabb, ha mindig mindent negatívan látunk. A negatív szűrőnek köszönhetően gyermekünk legtöbbször csak arra emlékszik, amikor rossz jegyet kapott a tanárától, vagy valamelyik osztálytársa "bunkózott" vele, és elfeledkezik azokról, akik támogatták, segítettek neki, vagy "jófejek" voltak vele.

3. Felejtsd el a hiedelmeket és rémhíreket

Új tantárgyak, új tanárok esetén kapnak erőre az iskolatársak (és sokszor a szülők által is) gerjesztett félelmek és rémhírek, melyek már azelőtt ellenszenvessé tehetnek egy tárgyat vagy pedagógust, hogy akár egy órát is eltöltött volna vele gyermekünk. Érdemes átbeszélni, milyen valóságalapja van a "pletykáknak", "szóbeszédeknek", és elmagyarázni, hogy ezek nem tények, ezek mások véleményén alapulnak. Könnyen lehet, hogy gyermekünknek egészen más tapasztalatai lesznek majd, ha nem eleve utálattal és negatívan áll hozzá.

4. Ne az érzelmek uralkodjanak a józan ész felett

Sokkal nehezebb a dolgunk, ha a saját tapasztalatok már negatív érzelmeket gerjesztettek, gyermekünk pedig eleve ellenszenvvel viseltet valamely tanára vagy diáktársa iránt. Ilyenkor hajlamos lehet arra, hogy tényként fogadja el saját érzéseit, megérzéseit ("tudom, hogy pikkel rám", "tudom, hogy szándékosan szívatni fog megint", "biztos ott tart be megint, ahol csak tud"). Segíts neki, higgadtan végiggondolni élményeit, tapasztalatait, és meggyőzni róla: az új tanév új lehetőség rá, hogy új lapról kezdjenek mindent.

5. Ne láss mindenben katasztrófát!

A gyerekek könnyen túldimenzionálnak problémákat, világvégeként élnek meg egyszerű konfliktusokat, kudarcokat, és sorsfordítónak állítanak be egy-egy eseményt. Ha nem sikerül a felvételi vagy a nyelvvizsga, ha nem lesz egyetlen barátom se, mind mind olyan félelmek, amelyekre gyermekünk úgy gondolhat, az egész életére kihatással lehet. Szülőként éppen ezért az a legfontosabb (és tapasztalatból tudjuk: ez korántsem könnyű), hogy ilyenkor ne add alá a lovat, ne erősítsd benne ezeket a szélsőséges gondolatokat, hanem éppen ellenkezőleg, engedd reálisan látni őket.

Nem lehet elégszer elmondani: a rossz jegyeket MINDIG ki lehet javítani, ha nem veszik fel oda, ahova leginkább szeretné, több tucat új lehetőség nyílik meg számára, ha most éppen nincs igazi jó barátja, később biztosan fog találni (e sorok írója például éppen egy balul sikerült felvételinek köszönhette legjobb barátját). A kudarcok, a hibák és a félresikerült dolgok segítenek abban, hogy mindent átgondoljunk, újraértelmezzünk és kitaláljuk, hogyan lehetne másként, jobban csinálni legközelebb.