Az oldal megtekintésével elfogadod a cookie-k használatát. További tudnivalókat  itt olvashatsz »

Termékek Menü
Itt jársz most: > >

Miért jobb ajándék a programozható robot a távirányítós játékoknál?

CURIOCITY
2019. 10. 29. 11:23:08
Miért jobb ajándék a programozható robot a távirányítós játékoknál?

Ki mondta, hogy a programozás csak kockáknak vagy az elektronikus kütyükért rajongó fiúknak való? Felejts el mindent, amit eddig gondoltál a programozásról, a robotokról és ismerd meg, milyen lehetőségeket nyit meg gyermeked számára (legyen akár óvodás, akár iskolás, fiú vagy lány) a gondolkodás, a tervezés és a problémamegoldás terén, mindezt játékosan, szórakoztató módon. Ha robotot szeretnél ajándékba, segítünk, hogy olyat válasz, ami leginkább megfelelő gyermeked számára.

Learning Resources programozható robotok, Coding Critters, Botley, Artie300, Robot Egér

A programozás az egyik legfelkapottabb divatszakma manapság. Nem véletlen, hiszen mindennapi életünket átszövik a különböző szoftverek és alkalmazások. Ezeknek köszönhető okostelefonunk megannyi funkciója, ezek segítik munkánkat az asztalostól a könyvelőig az élet bármely területén, de már az iskolai osztályzatokat is elektronikus naplóba rögzítik. Arra azonban nem is gondolunk, hogy a mindennapi életben hányszor van szükségünk ugyanarra a gondolkodásmódra, ami ezeknek a programoknak a megírásához elengedhetetlen.

Bár a bonyolult programok és alkalmazások elkészítése sok éves tanulás és gyakorlás eredménye, szükség van hozzá olyan programnyelvek ismeretére, amit a gépek (legyen az akár okostelefon, számítógép, vagy marógép) megértenek, ugyanaz a gondolkodás szükséges hozzá, mint számos más feladat megoldásához az életben. Azaz: 

  1. Végig kell gondolni a megoldandó problémát,
  2. Meg kell tervezni, milyen lépésekre van szükség a megoldáshoz
  3. Meg kell adni azt az utasítássort (programot), amely a gép (bármi legyen is az) számára megmondja, pontosan mit kell tennie
  4. Miután a gép végrehajtja a programot, meg kell róla győződni, hibátlanul sikerült-e a megoldás, ha pedig nem, ki kell deríteni a sikertelenség okát, majd ki kell javítani a programot
  5. Ha minden tökéletesen működik, "a gép forog, az alkotó pihen":)

Mindez nem más mint a tudatos, előrelátó gondolkodás, tervezés, probléma megoldás és kritikus gondolkodás együttese, amely az embert egész életén át elkíséri akkor is, ha a programozói szakmának a közelébe se kerül.

Miért ne játszhatna gyermeked olyan játékkal, amitől a gondolkodása egyedülálló módon fejlődik?

A legtöbb népszerű játékban - legyen az távirányítós autó, zenélő-táncoló állatfigurák vagy akár az okostelefonon, játékkonzolokon futó játékok többsége - közös, hogy nem igényel előrelátást, tervezést, hiszen a játék azonnal végrehajtja, amit a gyerek szeretne. Ha jobbra fordítom a kormányt jobbra fordul, ha megnyomom az ugrás gombot, felugrik, ha megnyomom a zöld gombot a hasán, táncolni kezd. Az igazi programozható robotok attól különlegesek, hogy képesek komplett parancssorokat végrehajtani, amelyekhez a gyereknek előre végig kell gondolnia, mint szeretne, össze kell állítani a program utasításait, be kell programoznia és csak ezután győződhet meg róla, jól csinálta-e. Ez pedig sokkal inkább fejleszti a gondolkodását, mint egy egyszerű távirányítós, vagy előre-hátra-jobbra-balra-tűz gomb típusú játék.

Programozható robotok óvodás kortól az iskolásokig a Learning Resources-tól

A Learning Resources programozható robotjaival a gyerekek már akár 4 éves kortól elkezdhetnek barátkozni a programozáshoz szükséges gondolkodással és megtapasztalhatják azt az egyedülálló élményt, amikor egy "gép" végrehajtja, ami szeretnének, és játék közben fejlődik gondolkodási, probléma megoldási készségük. A négy különböző robot egyike sem igényel programozói tudást, nem szükséges hozzájuk programnyelvek ismerete, sőt háromhoz még számítógépre sincs szükség, így gyermeked garantáltan nem válik tőlük kütyü-függővé.

A Coding Critters programozható kutyus, cicus vagy dínó a legkisebbeknek készült (4 éves kortól ajánlott), ám akár 30 lépésből álló utasítássort képes végrehajtani. A gyerekek meseszerű történet végigjátszása során sajátítják el a programozás alapjait és egyre összetettebb programozói feladatokat oldhatnak meg, miközben a bájos játékban éppúgy új barátra lelnek, mint egy plüss figurában.

A STEM Code and Go Programozható Robot Egér már kicsit nagyobbaknak készült, 5 éves kortól ajánljuk, és egy általunk épített labirintusban közlekedik, a feladata pedig, hogy megtalálja a sajtot. Csakúgy mint a Coding Critters állatai, a programozható robot egér is a hátán lévő gombokkal programozható, de akár 40 lépésig képes megjegyezni az utasításokat. A Coding Critter-rel ellentétben megjegyzi a már korábban beírt programot, így ha ahhoz újabb utasításokat rendelünk (pl. menjen át az alagúton majd forduljon balra), azt a már korábban megírt programmal együtt hajtja végre. Ezáltal egyre bonyolultabb programok (algoritmusok) készíthetők vele.

Botley, a programozható robot már tárgy érzékelő szenzorokkal is rendelkezik, azaz felismeri az útjába kerülő tárgyakat, képes ciklusokat (loop-ok), azaz ismétlődő utasítássorokat kezelni, illetve HA/AKKOR (if/then) feltételrendszerekkel is programozható (pl. ha bója kerül az útjába, kerülje ki). Ezért bár 5 éves kortól tudnak vele játszani a gyerekek, az összetettebb programozói feladatok (a robot készletéhez tartozó pálya elemek és tartozékok révén) iskolás korúaknak is komoly kihívást jelentenek.

Nagyobb gyerekek számára (7 éves kortól ajánlott), akik a kezdeti lépések után programnyelvek segítségével is próbára szeretnék tenni programozói tudásukat, az Artie 3000 programozható, rajzoló robot az ideális választás, mely az amerikai Mensa Kids által ajánlott első programozható robot játék. Artie 3000 a beléje helyezhető mosható filcnek köszönhetően rajzolni tud a papírra, mégpedig az általad írt program szerint. Az alakzat lehet egy egyszerű négyzet vagy háromszög, de lehetnek egy mandala körívei vagy bármilyen bonyolultabb alakzatok. Saját programozói felülete mellett (melyben menürendszeren keresztül adhatod ki az utasításokat) Scratch-hez hasonló grafikus programnyelveken, mint a Snap! vagy a Blockly, Java Scriptben és Pythonban is programozható.

Artie-t tabletről vagy számítógépről programozhatod saját WiFi hálózatán keresztül, ami azt is biztosítja, hogy programozás közben ne csábulj el az interneten.

 
Melyik robotot választanád ajándékba?
Coding Critters kutyus
Coding Critters cicus
Coding Critters dínó
Programozható Robot Egér
Botley, a programozható robot (szenzoros)
Artie 3000 a rajzoló robot
 
 
 
 
 
 

Még több játékot szeretnél, amellyel a programozáshoz szükséges gondolkodás gyakorolható?

Ajánljuk figyelmedbe a Learning Resources "Kódoljunk!" ugróiskoláját programozó tanoncoknak, illetve a Brainy Band Algoracing társasjátékát, melyekben robotok nélkül is gyakorolhatják a különböző életkorú gyerekek a programozás alapjait, miközben kiválóan fejlesztik logikus gondolkodásukat, vizuális-téri orientációjukat. A játékok kiválóan használhatok nagyobb gyerek társaságban, szülinapi zsúron, óvodai, iskolai összejöveteleken. Nézz körül webáruházunkban, milyen remek játékokat gyűjtöttünk össze, amellyel gyermeked okosabb, ügyesebb és kreatívabb lehet!